Eksperimentfredag hos Sprette!

Rundt en krakk ute i solskinnet i Solbergelva barnehage satt det en fredag 26 spente barn, noen voksne kom også listende mot krakken og lente seg over barna for å få med seg hva som skjedde. Barna viska og tiska seg imellom. ”Hvorfor ligger det rødt papir i bånd av flaska?”, ”Kommer egget fra høna eller kyllingen?”,”Hvorfor er det fyrstikker her?” 

Eksperimentfredag

Det var fredag, og fredager på Sprette i Solbergelva har vi ”Eksperimentfredag.” Disse fredagene er fylt med spenning, undring og mange gode samtaler.

”Tror dere at vi klarer å få egget igjennom denne trange åpningen og ned i flaska?” Roper barnehagelæreren ut over uteplassen i Solbergelva barnehage. ”Neeeeeei” er svaret hun får, for det kan jo virkelig ikke gå an?  Vi lurer alle på om vi klarer å få egget ned igjennom en veldig trang hals og ned i flaska….”Hysssj, nå prøver vi”. Det blir stille, ja for 26 barn kan bli musestille når det er snakk om ekte magi.

Vi tok fyrstikkene, tente på det røde silkepapiret i bånd av flaska, satte egget på toppen av tuten og ventet spente. Skjer det noe? Nei? Jo, vent. Jammen etter en liten stund sklei egget sakte men sikkert igjennom den trange halsen og ned i flaska, og det til stormende jubel fra barn og voksne. Men hva skjedde? Hvordan fikk vi det til?

Antall, rom og form

Eksperimentfredag er en dag som rommer mye, og den handler aller mest om realfagssatsning i Nedre Eiker kommune og i barnehagene våre. Realfag kan du knytte opp mot to av syv fagområder i rammeplanen, både antall,rom og form, og natur, miljø og teknikk. Realfag handler ikke nødvendigvis om at barna skal bli klare for skolen, men mer om å undre seg over hvorfor noe av naturens fenomener skjer, lære seg å studere småkryp igjennom luper, lære noe om resirkulering, om viktigheten av å vaske hender og ikke minst lære seg evnen til å resonere.

Realfag er en forberedelse på det barna skal møte i fremtiden, det handler om å være i det undrende universet og det å stille gode spørsmål. Om vi, som voksne, i tillegg klarer å ta barnas perspektiv, skaper vi noe sammen. Vi skaper noe ekte som er på barnas premisser og vi møter dem der de er.  Hvis vi som voksne har en lik interesse for en marihøne som en på fire år, vil samtalene oss i mellom bli genuine og ekte fra begge sin side. Barna vil lære noe reelt, de vil føle seg sett, hørt og jammen kan vi ikke krysse av naturfag på lista. Det handler ikke om rett og galt, om at to pluss to blir fire. Men det handler om å se at vi to har like bleier på i dag, denne edderkoppen har hår på hele kroppen, hva skjer hvis vi heller eddik oppi bakepulver og hvor mange klemmer har vi gitt hverandre i dag. Det er realfag, og realfag på sitt beste.

Undring og begeistring

Problemet denne fredagen var ikke å finne tusen grunner til hvorfor egget hadde på en så enkel og galant måte funnet sin vei igjennom den trange åpningen, de svarene klarte vi sammen å finne mange av.  Men heller hvordan skulle vi klare å få egget ut av flaska igjen? Barna hadde mange forslag, et av dem var å hakke det opp med en kniv sånn at vi kunne ha det på maten til lunsj. Vi voksne undret oss like mye over det dilemma som barna, og til slutt etter mange forsøk ble vi enig om å sette flaska på benken mens vi lekte litt til ute.

Og tror du ikke at når vi kom inn for å spise lunsj var egget borte i fra flaska? Men? Hvordan kunne det skje? Og samtalen var i gang igjen, og den skapte yrende liv, store øyne og fantastiske smil rundt lunsjbordet.

Realfag er med på å gi hverdagen litt glitter, månestøv, eventyr og magi, og hvem kan vel takke nei til det hver fredag? Ikke vi på Sprette i alle fall.