Bondegårdsbesøk på Blaafarveværket

Godt humør, gode plussgrader og 14 turglade Rulle- og Tumlebarn beskriver turen til Blaafarveværket ganske så bra. Vårt oppdrag for turen var å se på gårdsdyr og få bedre kjennskap til disse.

Det var en dag i juni, nærmere bestemt 5.juni, at 14 spente Kravle-barn var klare for sin andre og siste milepæltur dette barnehageåret. Kravle er de barna som fyller 3 år dette året her. I Sprellopp har vært årskull sine årlige milepæler de skal gjennom. Vår tur gikk til Blaafarveværket hvor vi skulle på bondegårdsbesøk. Dette sto også i tråd med månedens tema som var gårdsdyr. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier også at barnehagebarn skal få kunnskap om dyr og dyreliv. Hva passet vel da bedre enn å få oppleve gårdsdyr på nært hold?

Forventninger

Med ferdig pakket sekk og masse forventninger boblende rundt i kroppen, sto vi klare ved porten 9.30 for å gå om bord i barnehagebussen vår. Noe som også er litt av en opplevelse i seg selv kan du tro. Denne har vi kun kjørt en gang før. Barna satt seg spente opp i setene sine og vi voksne kunne se spenningen bygge seg opp. For hva var det egentlig vi skulle begi oss ut på nå? Hvilket nytt eventyr kunne vi fortelle om til mamma og pappa nå?

Vel fremme på parkeringsplassen på Blaafarveværket kjenner vi på sommerfuglene i magen og kan endelig slippe jubelen løs. Vi løper bort til porten som viser oss inn til området for dyrene. Det første som møter oss er en gjeng med andre barnehagebarn som er på besøk. Dette er tydelig et populært reisemål for andre også. Vi deler barnegruppen i to, slik at vi får oppleve mest mulig på nært hold alle sammen. Her skal det sanses med hele kroppen. Både øyne, ører, nese og hender er klare for ta inn over seg nye sanseinntrykk.

Sanseinntrykk

Det var dessverre ikke like godt utvalg av dyr denne dagen som vi kanskje hadde håpet på forhånd. Likevel fikk vi sett både griser, høner, geiter (kashmirgeit),  fugler og kaniner på nært hold. Alt var inngjerdet, bortsett fra geitene, men vi fikk bruke våre andre sanser. Både nese, øyne, ører og hender ble flittig brukt denne dagen. Taktilsansen (føle) ble brukt for å klappe kaninen og geitene. Mens luktesansen fikk vi brukt inne i grisehuset. Hørselen fikk vi brukt godt da vi stod ved hønene, og var alle enige om at de bråkte veldig mye. Ellers fikk vi mest inntrykk gjennom synet. Det var mange av barna som turte å nærme seg dyrene, og noen turte til og med å klappe og stryke på de som gikk løs. Det var mange stolte barn som kom tilbake fra tur, og som følte seg enda tryggere på dyr enn de gjorde fra før.

Engasjement

For oss voksne var dette en dag hvor barnas opplevelser skulle stå i fokus. Vi støttet oss til rammeplanen når den sier at personalet skal gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd. For å jobbe med dette hadde vi et stort fokus på å være engasjerte voksne som viste barna dyrene, fortalte hva de heter og hvilke lyder de lager. Målet vårt senere var at barna da skulle kunne peke ut og benevne de ulike dyrene når vi kom hjem. For slik å starte en refleksjonssamtale og bidra til undring.

14 glade og fornøyde barn vente så tilbake til bussen. Vi var alle enige om at denne dagen, ja, den var fin. Med snorkende barn på tilbakeveien kan vi også konkludere med at denne dagen hadde vært full av nye inntrykk som måtte fordøyes. Både for store og små!